Monday 20 September 2010

MODERNT ... vad betyder det i politiska sammanhang?

Häromdagen fick jag ett aggressivt inlägg i en annan av mina bloggar. Det handlade om "Modernt Samhälle", med diverse påstående om att det handlade om mode, om ett populistiskt sätt att uttrycka sig i ett parti.

Miljöpartiet har haft begreppet "Modernt Samhälle" som sin slogan i valkampanjen. Mycket tror jag detta beror på att deras tidigare slogan om ett "Hållbart Samhälle", började dyka upp både här och där, i vitt skilda sammanhang.

Begreppet "Modernt" i en politisk riktning betyder "Progressivt", ett vokabulär som blev lite uttjatat på 70-talet. Med "Progressivt" och/eller "Modernt"  avses inom politiken ett framåtblickande, i begreppet progressiv ligger också ett "ringar på vattnet" -tänkande - ett ökande. I Sverige har vi till exempel tidigare haft progressiv skattesats, vilket innebar att ju mer man tjänade desto mer betalade man i skatt.

Progressiva glasögon innebär att man klarar av att både fokusera och lyfta blicken överskådligt framåt - det är sådana glasögon som jag uppfattar att Miljöpartiet åberopar att vi måste ha, fast utan glas :-) Det finns ingen skarv mellan fokuserad blick här-och-nu (kort håll) och ett framåtblickande i-vad-som-komma-skall (långt håll), utan man klarar att hantera båda synsätten.
 
Progressiva rörelser har alltid utmärkt sig som "plastiska", de förändrar sig snabbt utifrån omgivande förändringar  och ny kunskapsinhämtning. Ett modernt samhälle måste vara föränderligt i relation till omgivande faktorer, och det mest föränderliga i vår omgivning nu och framöver är jordens klimat. Modern är helt enkelt att vara "up-to-date", och att vara det i vårt snabbt föränderliga samhälle kräver en progressiv attityd. Inom musiken är begreppet progressiv vanligt, då åsyftas musik som går utanför de gängse ramarna (Bob Dyland, Pink Floyd, Joan Baez, Frank Zappa).

Att gå till val på "Ett Modernt Samhälle" var i mina ögon både snillrikt och mycket tydligt och visar också att Miljöpartiet varken är blått, eller rött, utan ekologisk solidaritet (vilket också innefattar social och global). Därför röstade jag på Miljöpartiet, det enda parti som klarar ett flexibelt ledarskap! 



 

2 comments:

Unknown said...

Jag har aggressiva glasögon, så jag läser inte så bra - jag är deslyktiker, men jag övar stavgång, så fort jag får tillfälle. Så tycker jag att 'modernt samhälle' låter som 'Bröstmeyers Kanelcylindrar'. Jag kan hålla med dig om att SD står för ett 'omodernt' samhälle, men det är inget de har gått ut medm typ "Rösta omodernt!". Emellertid är det dagen efter valet, och vi kan lägga propagandan till handlingarna.

ANNA-LYS said...

Grönt - är ett sätt att leva, en modern livstil.
Så pass känner du mig så att du vet att det handlar om grön passion i meningen respekt för att vi bara är en liten del i jordens ekologiska system - så propaganda kan jag inte anklagas för, jag skriver grönt/solidariskt året om sedan 2004, det vet du, retsticka :-D